Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta

Profilaktyka chorób nowotworowych a dieta
Diagnoza „rak” zapewne spędza wielu z nas sen z powiek. Niezależnie czy dotyczy nas ona osobiście czy kogoś z bliskich wiele z nas ma obawy, że kiedyś usłyszy od swojego lekarza to niemiłe słowo.
Warto wiedzieć, że to jak żyjemy, co robimy, co jemy ma ogromny wpływ na to co się dzieje w naszym organizmie. Uważa się, że zdecydowanej większości chorób nowotworowym można zapobiec odpowiednio się odżywiając (30% mniejsze ryzyko), odstawiając papierosy (o 30%) i uprawiając umiarkowaną aktywność fizyczną (brak aktywności fizycznej i otyłość zwiększa nam ryzyko choroby o 5%).

Skupmy się zatem na diecie
Istnieje wiele potraw i produktów, które bezpośrednio chronią nasz organizm przed procesami nowotworowymi. Przykładowo:
•    Kurkuma – główny składnik popularnego curry – składnik przeciwrakowy to kurkumina
•    Czarne jagody, truskawki
•    Zielona herbata
•    Soja
•    Pomidory, kapusta, brokuły
•    Czosnek
•    Cytrusy
•    Winogrona i wino gronowe (szczególnie czerwone).

W produktach tych występuje duża dawka tzw. przeciwutleniaczy, a więc związków działających ochronnie na komórki ciała. Ponadto związki fitochemiczne mają bezpośredni wpływ na hamowanie komórek rakowych. Komórki nowotworowe potrzebują bardzo wielu lat i odpowiednich warunków do rozwoju. Jeśli jednak atakujemy je np. związkami polifenolowymi ulegają one zniszczeniu. I to jest właśnie działanie ochronne – najlepsza profilaktyka.

Jak wprowadzić do swojej diety żywność przeciwrakową?
•    Pij codziennie filiżankę zielonej herbaty (zaparzonej z wody o temperaturze nie wyższej niż 60st.C.
•  Codziennie jedz owoc – latem – owoce z rodziny jagodowych, zimą – cytrusy. Możesz także wybierać owoce suszone czy liofilizowane, a także stuprocentowe soki owocowe.
•  Jedz pomidory – likopen dostępny jest nie tylko w świeżych pomidorach, ale także (a nawet lepiej) w koncentracie pomidorowym czy pomidorach z puszki.
•    Doprawiaj swoje dania czosnkiem, curry i innymi ziołami.
•   Pozwól sobie od czasu do czasu na lampkę wina i kostkę gorzkiej czekolady bogatej w polifenole. Mleczna czekolada także je zawiera, ale trzy razy mniej.
•   Jedz ryby i siemię lniane bogate w kwasy omega 3. Przyjmij sobie założenie, że przynajmniej trzy razy na tydzień powinna na twoim stole pojawić się ryba w dowolnej postaci.
Pamiętaj – masz olbrzymie szanse na to, aby uchronić siebie i bliskich od tej paskudnej choroby. Do dzieła zatem.

Ewa Ceborska-Scheiterbauer – Poradnia Dietetyczna Food&Diet

Skomponuj swoje musli na www.mojemusli.pl Jaki będzie to muslimix w niesamowitej tubie?

mojemusli.pl – musli tak jak chcesz, musli online – smacznie, zdrowo i według własnych upodobań!

SKOMPONUJ MUSLI TERAZ >>

Dodaj komentarz