Kategoria: Nowości Data: 2017-05-23

Śniadanie na diecie, a zboża – czy naprawdę są tak szkodliwe?

W świadomości wielu osób funkcjonuje silne przekonanie dotyczące zdrowotnych zalet spożywania płatków zbożowych w ramach śniadania lub przekąsek. Z kolei odmiennego stanowiska bronią zwolennicy całkowitej eliminacji glutenu z diety człowieka, jako czynnika powodującego znaczne kłopoty ze zdrowiem (w tym w szczególności problemy z układem pokarmowym). Spór ten opiera się głównie na opiniach dotyczących właściwości zbóż, które z jednej strony wspomagają proces odchudzania, a z drugiej – mogą podrażniać przewód pokarmowy (w szczególności żołądek i jelito cienkie). Jak więc odnaleźć się w gąszczu wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania i ograniczania zbóż w diecie, a także wśród ofert śniadaniowych produktów określanych jako „fit”? To proste! Wystarczy, że zapoznasz się z właściwościami poszczególnych zbóż, a codzienne śniadanie dietetyczne przestanie być dla Ciebie wyzwaniem!

Propozycje z zawartością glutenu – płatki jęczmienne, płatki orkiszowe, żytnie, płatki owsiane górskie

Jeśli nie stwierdzono u Ciebie nietolerancji glutenu (choroby zwanej celiakią), z całą pewnością możesz pozwolić sobie na spożywanie płatków z jego zawartością. U zdrowych osób nie ma wskazań do tego, by rezygnowały z jego spożywania, pod warunkiem, że gluten będzie pochodził z wartościowych źródeł, takich jak pełnoziarniste pieczywo, mąki i inne zdrowe przekąski. Jakie płatki na śniadanie na diecie powinny wiec wybierać osoby planujące zrzucić kilka kilogramów? Przede wszystkim polecane są płatki owsiane górskie, bogate w błonnik rozpuszczalny i „czyszczące” nasz przewód pokarmowy z resztek niczym magiczna miotełka. Ponadto dostarczają sporą ilość białka (nadają się dla wegetarian) a także witamin z grupy B. Dobrym wyborem będą również płatki jęczmienne błyskawiczne, bogate w witaminy poprawiające stan włosów, skóry i paznokci. Regulują trawienie, a za sprawą zawartości antyutleniaczy pomagają zapobiegać nowotworom. Płatki orkiszowe z kolei zawierają cynk, wapń i magnez, poprawiają więc koncentrację i dodają energii. Dobrym wyborem będą także płatki żytnie. Kalorie w nich zawarte wbrew pozorom pomagają zrzucić wagę, ponieważ ta odmiana płatków syci na wyjątkowo długi czas i wspiera regulację przemiany materii.

Śniadanie dietetyczne dla osób z celiakią – musli domowe z płatkami

Osoby, które dowiadują się, że ich układ pokarmowy nie tolerują glutenu, często nie chcą rezygnować z owsianki czy. I mają rację! Śniadanie na diecie bezglutenowej także można urozmaicić tym przysmakiem (owsiankę może zastąpić nawet musli domowe), wymieniając płatki owsiane górskie na inne warianty, nie zawierające glutenu. Smaczną i równie bogatą w składniki odżywcze alternatywą mogą być bowiem płatki jaglane. Zawierają witaminy z grypy B oraz E, korzystnie wpływające na spowolnienie starzenia się skóry, zapewniające prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiają także sprawność intelektualną, więc są idealne dla uczniów, studentów i pracowników umysłowych. Popularnym przysmakiem osób chorujących na celiakię są także płatki kukurydziane. W sposób naturalny dostarczają do organizmu sód, a także magnez i żelazo, polecane są więc także dla osób z anemią. Źródłem energii bez glutenu jest również gryka. Właściwości płatków na bazie tego zboża zadowolą wegetarian, bowiem ich skład cechuje wielość aminokwasów, potrzebnych szczególnie osobom na diecie bezmięsnej.